Toimintakertomus 2023

>> Kiinteistöliitto Pohjanmaan toimintakertomus 2023 (pdf)

Toiminnanjohtajan katsaus

Pohjanmaan Kiinteistöyhdistys ry. toimii Pohjanmaan ja Keski-Pohjanmaan alueella. Kahden eri maakunnan alueella toimiminen sekä kaksikielisyys ovat yhdistykselle sekä rikkaus että haaste. Pyrimme palvelemaan kaikkia jäseniämme mahdollisimman hyvin.

Viime vuosi oli ensimmäinen täysi vuosi minulle toiminnanjohtajana yhdistyksessä. Yleensä todetaan, että ensimmäinen vuosi menee opetellessa tehtävässä kuin tehtävässä. Moni asia oli aluksi uutta, toimintaympäristö alkoi vuoden aikana tulla tutuksi ja työhön löytyä rutiinit. Monia uudistuksia tehtiin työtapoihin ja laitteisiin ja osa näistä alkaa näkyä vasta vuoden 2024 aikana.

Tilaisuuksia järjestettiin jäsenille hurjasti edellisiin vuosiin nähden. Vuoden aikana järjestettiin 18 erilaista tapahtumaa jäsenille, ja tämän lisäksi oli myös Kiinteistöliiton järjestämiä webinaareja tarjolla jäsenille. Suuri ponnistus oli kautta aikain ensimmäisen Pohjanmaan Taloyhtiöpäivän järjestäminen marraskuussa Vaasassa.

Vilkkaasta toiminnasta huolimatta yhdistys ei saanut nostettua jäsenmääräänsä vuonna 2023. Eronneita jäseniä tuli yksi enemmän kuin liittyneitä. Eroihin johtaneita syitä emme tarkalleen tiedä, mutta aiempien vuosien vähäinen toiminta ja taloyhtiöiden nousseet kulut voivat olla yksi syy, miksi yhdistyksestä on erottu.

Yhdistyksessä oli vuoden 2023 lopussa 625 jäsentä. Yhdistyksen taloustilanne oli kuitenkin kohtalaisen hyvä vuonna 2023. Yhdistyksen talouteen ei alijäämäinen tulos vaikuttanut toimintaa heikentävästi, koska pääosin jäsenmaksutuottoihin perustuva talous on hyvin vakaalla pohjalla ja taseeseen on vuosien varrella saatu kerättyä hyvä puskuri vaikeampia aikoja varten. Myös sijoitusasunnot tuovat yhdistyksen talouteen turvaa. Hallitus teki myös rahastosijoituksia vuoden 2023 aikana ja niiden arvon muutos on ollut reilusti positiivinen.

Vuonna 2024 tulemme kehittämään toimintaamme vielä entistäkin paremmaksi. Yhteistyötä eri sidosryhmien kanssa lisätään, ja yhdistys pyrkii henkilöstön kouluttautumisen osalta jatkuvaan kehittymiseen, jotta jäsenpalveluiden laatu saadaan pidettyä korkealla tasolla. Koko yhdistyksen toiminnan lähtökohtia ovat asiantuntemus ja yhteistyö keskeisten sidosryhmien kanssa. Kaikkein tärkeintä sekä yhdistyksen luottamushenkilöille että toimiston väelle on sellaisen palvelun tuottaminen, josta jäsenet saavat mahdollisimman suuren hyödyn.

Näillä terveisillä kohti yhdistyksen 105-vuotisjuhlavuotta!