Toimintasuunnitelma 2024

>> Kiinteistöliitto Pohjanmaan toimintasuunnitelma ja vuosikello 2024 (pdf)

Vuosi 2024 on Pohjanmaan Kiinteistöyhdistys ry:n 105. kokonainen toimintavuosi. Yhdistys asettaa toimintavuodelle seuraavat toiminnalliset tavoitteet:

Henkilökunta ja toimisto

Yhdistys työllistää toiminnanjohtajan ja osa-aikaisen viestintäassistentin. He ovat tavoitettavissa puhelimitse/sähköpostitse arkisin. Toimisto palvelee ajanvarauksella.

Toimiston henkilökunta osallistuu vuoden aikana Kiinteistöliiton ja Kiinkon järjestämään Kotisi asialla akatemia koulutuskokonaisuuteen, joka on tarkoitettu kaikille Kiinteistöliiton ja sen jäsenyhdistyksien työntekijöille. Koulutus on maksutonta, yhdistys vastaa henkilökunnan matka- ja majoituskustannuksista.

Neuvonta

Jäsenillä on mahdollisuus hyödyntää Kiinteistöliiton laajoja neuvontapalveluja maksutta jäsenyyteen liittyen. Toiminnanjohtaja neuvoo oman osaamisensa puitteissa ja ohjaa tarvittaessa asiantuntijoiden pariin. Työsuhdeasioissa auttaa Kiinteistötyönantajat ry:n neuvontapalvelut.

Yhdistys osallistuu Ikä- ja muistiystävällinen taloyhtiö -hankkeeseen vuosina 2024–2025 rahoittamalla pienen osan hanketyöntekijän kuluista. Ikä- ja muistiystävällinen taloyhtiö hankkeen päätavoitteena on kehittää taloyhtiöitä ikä- ja muistiystävällisiksi sekä jakaa aiheeseen liittyvää tietoa. Lisäksi tavoitteena on rakentaa eri toimijoiden välinen yhteistyö taloyhtiötä palvelevaksi, suunnitelluksi kokonaisuudeksi. Hanketta rahoittavat ympäristöministeriö ja Kiinteistöliiton jäsenyhdistykset. Hankkeen päävastuullisena toteuttajana toimii Kiinteistöliitto Varsinais-Suomi. Jäsentaloyhtiöiden edustajille on tarjolla koko hankkeen ajan ikääntyvien asumiseen liittyvää neuvontaa.

Jäsenkoulutus

Yhdistys järjestää koulutusta niin webinaareina kuin läsnätilaisuuksina yhdistyksen alueella. Koulutusta järjestetään myös yhteistyönä sisaryhdistysten ja Kiinteistöliiton kanssa.

Jäsentilaisuuksien tarkoituksena on ajankohtaisen tai muuten tärkeän tiedon välittäminen kiinteistöalan eri asioista ja erityisesti tapahtuvista muutoksista. Ammatti-isännöitsijöitä koulutetaan myös eri teemoista.

Yhdistyksen 105-vuotis juhla- ja seminaariristeily järjestetään keskiviikkona 14.2. Vaasa-Uumaja-Vaasa reitillä. Kävijöitä tilaisuuteen odotettiin noin 100 ja yrityksiä yhdeksän.

Pohjanmaan Taloyhtiöpäivä 2024 järjestetään tiistaina 15.10. Original Sokos Hotel Royal Vaasassa. Tapahtuma järjestetään nyt toista kertaa ja sinne odotetaan noin 200 kävijää ja noin 20 yritystä omilla näyttelyosastoillaan.

Viestintä

Yhdistys julkaisee sähköisiä jäsentiedotteita noin 10 kertaa vuodessa. Tiedotteet sisältävät valtakunnallisen aineiston lisäksi myös runsaasti oman alueen tietoa. Suurin osa aineistosta tuotetaan suomeksi ja ruotsiksi. Sähköpostittomille jäsenille lähetetään tiivis jäsentiedote 1 – 2 kertaa vuodessa.

Yhdistys alkaa julkaista muutaman vuoden tauon jälkeen omaa lehteään, Kiinteistöviesti Pohjanmaata. Ensimmäinen numero ilmestyy syksyllä 2024. Lehden julkaisijana toimii Kiinteistöliitto Pohjanmaa ja lehden kustantajana yhdistyksen omistama Oy VKY-Palvelu Ab.

Yleinen tiedottaminen yhdistyksen tunnettavuuden lisäämiseksi tapahtuu lisäksi uudistettujen nettisivujen, Facebookin, LinkedInnin, Instagramin ja muun median kautta. Aineistoa tuotetaan suomeksi ja ruotsiksi.

Jäsenten käytössä on Kiinteistöliiton jäsensivut, josta löytyy hyödyllistä tietoa taloyhtiöiden hallituksille sekä yhdistyksen omien tapahtumien aineistot ja tiedotteet. Jäsensivujen käyttö vaatii rekisteröitymistä.

Yhdistyksen jäsenille tarjotaan ajankohtaista tietoa yhdistyksen somekanavissa, missä ajankohtainen tieto jaetaan nopeasti eteenpäin. Kannustamme jäseniämme seuraamaan eri kanaviamme!

Yhdistyksen taloyhtiöjäsenten jäsenmaksuun sisältyvä Suomen Kiinteistölehti on myös merkittävä tiedotuskanava. Yhdistyksen vuokranantajajäsenet saavat tilata lehden edullisesti lisämaksusta. Myös hallitukset saavat lisätilaukset edulliseen hintaan.

Edunvalvonta

Valtakunnallisella tasolla Suomen Kiinteistöliitto on voimakas kiinteistönomistajien edunvalvoja. Yhdistyksen edustajana Kiinteistöliiton valtakunnalliseen toimintaan osallistuvat liittohallituksen jäsen Jukka Kalliola, vuokratalovaliokunnan jäsen Birgit Mäkinen ja järjestötoimikunnan jäsen Mervi Ala-Prinkkilä.

Muihin Kiinteistöliiton toimikuntiin pyritään saamaan lisäedustusta yhdistyksestä. Pohjanmaan Kiinteistöyhdistys saa paikallista ja alueellista edunvalvontaa tukevaa tutkimustietoa Suomen Kiinteistöliitosta ja kerää hyödyntämiskelpoista tietoa myös omilla sähköisillä jäsenkyselyillä. Yhdistys käyttää näitä tietoja aktiivisesti jäsentensä hyväksi.

Kiinteistöliiton hallituksen nimeämä edustaja käyttää yhdistyksen puhe- ja äänivaltaa Kiinteistötyönantajat ry:n liittokokouksissa toistaiseksi voimassa olevalla valtakirjalla. Yhdistys voi tarvittaessa myös peruuttaa valtakirjan.

Jäsenhankinta

Jäsenhankintaa tehdään aktiivisesti koko toiminta-alueella. Tammi-helmikuussa toteutetaan jäsenhankintakampanja, missä alueemme ei-jäseniä lähestytään suorapostituksella. Helmikuussa on voimassa kampanja, missä uusi jäsen saa ensimmäisen vuoden jäsenmaksuun -50 % alennuksen.

Syys-joulukuussa on voimassa perinteinen koejäsenyyskampanja, jolloin loppuvuonna liittyvien ei tarvitse maksaa jäsenmaksua vuoden loppukuukausien osalta.

Jäsenmäärän kasvua tavoitellaan alueellisella näkyvyydellä ja tilaisuuksilla, jotka ovat avoimia myös eijäsenille. Toiminnanjohtaja pyrkii olemaan näkyvillä eri medioissa ja tuomaan yhdistystä esiin eri tilaisuuksissa.

Varainhankinta

Yhdistys luo jäsenkasvulla, ylijäämäisillä tilinpäätöksillä, yhdistyksen ja Yrjö Somerharjun rahaston sijoituksilla sekä omistamansa osakeyhtiön varainhankinnalla pitkäjänteisesti edellytyksiä palvelujen parantamiseen ja henkilökunnan määrän kasvattamiseen.

Vaasassa 21.2.2024
Pohjanmaan Kiinteistöyhdistys ry