Vaasassa on pian Suomen kalleinta vettä

1.8.2024

Vaasan Vesi ilmoitti kesäkuussa, että vesi- ja jätevesimaksujen hintoja korotetaan 1.10.2024 alkaen.

Molempia maksuja korotetaan 5 prosentilla. Vuodesta 2020 hinnat ovat nousseet jo 20 prosenttia, ja nousu jatkuu.

Taloyhtiöille kulujen nousu alkaa olla sietämätöntä. Tämän vuoden talousarviot on laadittu alkuvuodesta, ja tällaisiin korotuksiin ei ole voitu varautua, kun ne tulevat näin yllättäen.

Taloyhtiöitä kurittavat samaan aikaan myös Vaasan kaupungin tekemät tonttivuokrien korotukset ja Suomen kalleimmasta päästä olevat jätemaksut. Näitä kuluja taloyhtiöiden on lähes mahdotonta saada alemmiksi.

Kiinteistöliiton teettämän vuosittaisen Indeksitalotutkimuksen mukaan Vaasan vesi- ja jätemaksut ovat olleet jo tähän mennessä yli maan keskiarvon. Tuleva korotus nostaa Vaasan kalleimpien paikkakuntien joukkoon. Viime vuonna Vaasa sijoittui tutkimuksessa sijalle 16. Tänä vuonna sijoitus tullee huonontumaan tästä.

Tutkimuksessa vertaillaan 59 kaupungin ja kunnan asuinkerrostalokustannuksia. Ero Mustasaaren hyväksi kasvaa edelleen, kun vertaillaan asumiskuluja. Mustasaari oli vertailun kuudenneksi halvin paikka asua viime vuonna.

Kiinteistöliitto Pohjanmaa ry edustaa lähes 500:aa vaasalaista taloyhtiötä.