Vaasa hukkuu jätteisiin?

6.9.2023

Heinäkuun alussa siirtymäajan jälkeen voimaan tullut jätelaki on aiheuttanut täysiä jäteastioita Vaasassa ja kaaosta taloyhtiöiden pihoissa. Poltettavaa jätettä lukuun ottamatta jätteiden keräys siirtyi kunnallisen toimijan, Stormossenin, vastuulle mahdollisimman huonoon ajankohtaan kesälomakauden aikana.

Me Pohjanmaan Kiinteistöyhdistyksessä edustamme noin 500 taloyhtiötä Vaasan ja Mustasaaren alueella. Tiedotuskanavana alueen taloyhtiöille olemme iso toimija. Emme kuitenkaan juurikaan saaneet tietoa Stormossenin suunnalta taloyhtiöihin päin jaettavaksi, toki isännöitsijöille ja taloyhtiön hallituksille suunnatuissa tilaisuuksissamme asiaa käytiin läpi kevään aikana.

Siirtymäaika uuteen keräysmalliin on ollut pitkä. Vaasassa on ollut ongelmia saada keräystietoja aiemmilta toimijoilta; missä jätepisteet sijaitsevat ja mikä on ollut niiden tyhjennysväli. Stormossen onkin tämän vuoksi määritellyt tietyt tyhjäysvälit eri jätelajeille. Astiat ovat kuitenkin täyttyneet ja niitä ei ole tyhjätty totuttuun rytmiin. Tästä on tullut lisätyötä isännöitsijöille ja kiinteistöhuolloille, kun asukkaiden viestejä on tulvinut ja niitä on välitetty Stormossenille.

Jätepisteet ovat olleet hukassa kerääjiltä ja lukollisten jäteasemien avaimien hallinnoinnissa on ollut ongelmia. Tässä isännöitsijät ja Stormossen ovat käyneet keskusteluja, kuka vastaa mistäkin ja saako taloyhtiöille tulla kuluja avainboksien asennuksista.

Samoihin aikoihin alkoi myös jätteen erilliskeräys pienemmissä taloyhtiöissä. Taloyhtiöihin pihoihin on jaettu jäteastioita miten sattuu ja ilman tarroituksia. Uusia jäteastioita on jaettu myös pihoihin, joissa niitä ei tarvita. Olisikin hyvä tarkastaa, onko astiat paloturvallisesti sijoitettuina ja niitä on oikea määrä.

Niissä kiinteistöissä, joilla kartongin ja muovin erilliskeräys on kesän aikana alkanut uutena toimintona, kannattaa myös poltettavan jätteen noutoväli tarkistaa, jotta vajaista astioista ei aiheudu turhia kuluja.

Kokonaisuudessa taloyhtiöiden kannattaa tarkastaa kaikkien jätelaatujen astioiden noutovälit ja täyttöasteet, koska monet noutovälit ovat hyvinkin vanhoja ja kustannustehokkuus on voinut kadota aikojen saatossa.

Taloyhtiöiden olisi hyvä huomioida, että vanhojen noutotiheyksien ilmoittaminen Stormossenille on suositeltavaa pakkausjätteiden osalta isännöitsijän tai hallituksen puheenjohtajan toimesta (kartonki, muovi, lasi ja metalli), jotta turhilta ylipursuamisilta vältytään ja vanhat toimivat noutovälit saadaan ajolistoille samalla kun laskutuskin saadaan vastaamaan jätekertymiä. Stormossen on luvannut hoitaa tyhjäykset nopeasti, kun asiasta heille ilmoittaa. Asukkaille olisi esimerkiksi hyvä myös avata Vaasan seudun jätelautakunnan toimesta, miksi jätehuollossa toimitaan nyt näin. Jäteongelma olisi hyvä ratkaista eri toimijoiden kanssa yhteistyössä. Kaikkien intresseissä kun on saada jäteasiat rullaamaan alueellamme.

urheiluhullu toiminnanjohtaja, joka harrastaa Marttailua ja mökkeilyä.