Taloyhtiöissä ryhdyttävä ratkomaan asukkaiden ikääntymiseen liittyviä haasteita

1.10.2024

Yli 90 prosenttia 75 vuotta täyttäneistä asuu omissa kodeissaan, usein tavallisissa taloyhtiöissä. Iäkkäiden asumisen turvallisuuteen ja viihtyisyyteen voidaan vaikuttaa esimerkiksi parantamalla esteettömyyttä ja edistämällä yhteisöllisyyttä.

Esteettömyys on olennainen osa ikäystävällistä asumista. Riittävän leveät kulkuväylät, helposti avautuvat ovet, kaiteet, rampit ja levähdyspaikat parantavat liikkumisen turvallisuutta. Selkeät opasteet ja hyvä valaistus auttavat asukkaita, joiden muisti tai havaintokyky on heikentynyt.

Muistisairaudet ovat nopeasti yleistyvä kansantauti, joka näkyy yhä useammin myös taloyhtiöissä. Suomessa on arviolta noin 150 000 muistisairasta, joista suurin osa on yli 80-vuotiaita.

Taloyhtiöissä on hyvä keskustella avoimesti muistisairaiden asukkaiden tilanteesta ja etsiä toimintatapoja, jotka edistävät turvallista asumista. Yhteisöllinen asenne ja naapureiden huolenpito voivat lisätä merkittävästi muistisairaan asukkaan turvallisuudentunnetta sekä ennaltaehkäistä vakavampia ongelmia

Tukea taloyhtiöille

Vuonna 2024–2025 käynnissä oleva Ikä- ja Muistiystävällinen Taloyhtiö -hanke pyrkii tukemaan taloyhtiöitä ennakoimaan ja kehittämään ikäystävällisempää asumista.

Maaliskuussa taloyhtiöiden ikä- ja muistiystävällisyyttä kartoitettiin valtakunnallisella kyselyllä. Yli puolet 3000 vastaajasta kertoi kohdanneensa taloyhtiössään haasteita asukkaiden heikentyneen toimintakyvyn vuoksi. Ongelmia olivat aiheuttaneet esim. kaatumiset, avainten unohtelu, asunnosta huolehtimisen vaikeudet tai suuri tavaramäärä. Kyselyn avoimissa vastauksissa tuli esille paljon kehittämistarpeita, mutta myös hyviä käytäntöjä. Eniten palautetta saatiin taloyhtiöiden turvallisuuspuutteista ja yhteisöllisyyden edistämisen tarpeista.

Kiinteistöliitto Pohjanmaan järjestämässä Pohjanmaan Taloyhtiöpäivässä tiistaina 15.10. Sokos Hotel Royal Vaasassa kuullaan, miten taloyhtiöissä voidaan edistää ikä- ja muistiystävällistä asumista sekä saadaan lisätietoa Vaasan kaupungin esteettömyys- ja hissiavustuksista sekä yleisesti esteettömyydestä taloyhtiössä. Tapahtuma on maksuton ja suunnattu kaikille taloyhtiöasioista kiinnostuneille, tapahtumaan on ennakkoilmoittautuminen: pohjanmaa.kiinteistoliitto.fi/yhdistys/taloyhtiopaiva