× Yhdistyksen puhelinpalvelut suljettu to 9.5.

Hyvän puheenjohtajan tunnusmerkit

7.3.2024

Hyvä hallituksen puheenjohtaja on sellainen, joka ottaa asioista selvää, on kiinnostunut taloyhtiömaailman ajankohtaisista asioista, kouluttaa itseään ja ennen kaikkea miettii aina taloyhtiön parasta. Koulutustaustalla ja työkokemuksella ei niinkään ole väliä.

Oma hallituksen puheenjohtajuuteni alkoi reilut kymmenen vuotta sitten putkiremontin loppumainingeissa. Aiemman puheenjohtajan luopuessa tehtävistään, ei kukaan muu hallituksessa ollut kiinnostunut ottamaan tätä tehtävää vastaan. Minä, hieman yli kolmikymppinen, tv-tuottajana silloin työskennellyt medianomi olin taloyhtiöasioissa täysin noviisi, mutta se ei haitannut. Koin tehtävän tärkeäksi ja halusin oppia aihepiiristä lisää.

Kiinnostu, kouluttaudu, kunnostaudu ja kysy

Mitkä asiat johtivat siihen, että olen edelleen hallituksen puheenjohtaja? Esimerkiksi se, että olen ollut kiinnostunut siitä, mihin rahani olen sijoittanut. Asunto on ihmisen suurimpia, ellei suurin sijoitus ja olen halunnut, että tämä oma sijoitukseni pitää arvonsa, ja että sen arvo mieluiten myös kasvaa. Tässä olen onnistunut, kuten varmasti moni muukin kanssaosakkaista taloyhtiön hyvän korjaushistorian ja vanhan tyylin palauttamisen vuoksi. Näkyy niin paperilla kuin taloyhtiössäkin, että siitä on pidetty huolta.

Toisena asiana nostaisin kouluttautumisen ja asioista selvän ottamisen. Oikeista lähteistä saatu tieto on tärkeää taloyhtiön johtamisessa. Siksi esimerkiksi Kiinteistöliitto Uusimaan jäsenyys on ollut minulle arvokasta, yhdistys on tarjonnut maksutonta koulutusta ja jäsenlehdet Suomen Kiinteistölehti ja Kiinteistölehti Uusimaa ovat tuoneet ajankohtaista tietoa.

Kolmanneksi nostaisin päätöksissä aina taloyhtiön parhaan ajattelun. Millainen taloyhtiö kunto on seuraaville omistajille? Tehdäänkö vain välttämätön ja siirretään korjausvelkaa eteenpäin? Pitkän tähtäimen suunnitelmat on hyvä luoda ja tehdä remontit ajallaan. Välillä nämä korjaukset rasittavat osakkaan kukkaroa, mutta huonosta kiinteistönpidosta voi myöhemmin koitua isompi lasku.

Ja vielä yksi tärkeä hyvän puheenjohtajan tunnusmerkki on uskaltaa kysyä. Jos et ymmärrä, niin kysy aina, mitä joku termi, luku tai piirros tarkoittaa. Tyhmiä kysymyksiä ei olekaan. Isännöitsijä on hyvä tietopankki useassakin kysymyksessä. Tilinpäätös oli aluksi täyttä hepreaa minulle, mutta avautui, kun isännöitsijä jaksoi selittää sen minulle auki.

Hallitustyön kautta voi löytyä oma työura

Kuinkas minulle sitten kävikään? Noviisi hallituksen puheenjohtaja kiinnostui alasta niin paljon, että sen kautta löytyi työpaikka ensin Suomen Kiinteistölehdestä, sitten kiinteistöpalveluyrityksen viestinnästä- ja markkinoinnista ja nyt toimin Pohjanmaan Kiinteistöyhdistyksen toiminnanjohtajana. Hallitustyöstä voi löytyä esimerkiksi monelle nuorelle urapolku ja hyvä meriitti cv:hen, siksikin kannattaa osallistua oman taloyhtiön hallitustyöhön. Suosittelen lämpimästi!

Kirjoitus on julkaistu Kiinteistölehti Uusimaan numerossa 1/24. Lehden voi lukea osoitteessa https://issuu.com/kiinteistoliittouusimaa/docs/kiinteist_lehti_uusimaa_1_2024_1-40

Kiinteistöliitto Pohjanmaan toiminnanjohtaja