Sähköpyörien akkujen lataamiseen liittyy vielä epäselvyyksiä

Julkaistu: 16.05.2024

Kiinteistöyhdistysten neuvontaan tulee varsinkin keväisin kysymyksiä sähköpyörien ja -potkulautojen ym. kevyiden sähköisten liikkumisvälineiden lataamisesta taloyhtiössä. Vakuutusyhtiöt ovat parin viime vuoden aikana heränneet lataamiseen liittyviin riskeihin ja antaneet omia suosituksiaan lataamisesta. Tulipalojakin on sattunut – viimeksi 15.5.2024 aamulla asuinkerrostalon huoneiston palon syttymissyyksi epäillään sähköpotkulaudan latauksessa ollutta akkua.

Asunto-osakeyhtiöissä huomioitava sekä turvallisuus että yhdenvertaisuus

Sähköpyörän ja muiden kevyiden sähköajoneuvojen akut ovat usein helposti irrotettavissa ja otettavissa mukaan.

- Jos akun lataaminen tehdään pyöräilijän asunnossa sisätiloissa, lataaja maksaa lataussähkön itse omassa sähkölaskussaan, mikä on asunto-osakeyhtiölain yhdenvertaisuusperiaatteen mukainen ratkaisu, toteaa Kiinteistöliitto Etelä-Pohjanmaan lakimies Johanna Räikkä.

Taloyhtiöiden pyörävarastoissa on usein pistorasioita, joista lataaminen voisi onnistua.

- Mikäli lataaminen sallittaisiin taloyhtiön pyörävarastossa, tulisi vähintäänkin varmistaa, että pyörävarastossa ei latauspaikan lähettyvillä ole mitään herkästi syttyvää, että pyörävarasto on varustettu palovaroittimella, joka hälyttää myös esimerkiksi porraskäytävässä tai muussa paikassa, josta hälytys on helposti havaittavissa, ja että pyörävarasto on varustettu alkusammutusvälineistöllä, arvioi Kiinteistöliitto Pohjanmaan toiminnanjohtaja Mervi Ala-Prinkkilä

Vanhoissa taloyhtiöissä kannattaa myös tarkistaa pistorasioiden kunto.

Huomio sekä sähköpyörän ja akkujen valmistajien ohjeisiin että vakuutusyhtiöiden suojeluohjeisiin ja suosituksiin

Useimpien sähköpyörien sekä akkujen ja latauslaitteiden käyttöohjeissa mainitaan, että lataamisen tulisi tapahtua valvottuna. Epäselvää vielä kuitenkin on, minkälainen on riittävä valvonnan taso. Ulkonakin lataamista on suositeltu. Tuotevalmistajien ohjeiden mukaan lataaminen on kuitenkin kiellettyä esimerkiksi kosteissa tiloissa, sateessa sekä alle nollan asteen lämpötilassa. Kotona ladattaessa kannattaa osakkaan tai asukkaan lukea paitsi laitevalmistajan ohjeet myös kotivakuutuksen suojeluohjeet, onko niissä mahdollisesti mainittu jotakin sähköpyörien turvallisesta lataamisesta. Mikäli taloyhtiössä sallitaan lataaminen pyörävarastossa, tulee taloyhtiönkin tutustua kiinteistövakuutuksen suojeluohjeisiin.

Koska ainakaan tällä hetkellä monessa taloyhtiössä ei pyörävarastoja ole varustettu siten, että turvallinen ja yhdenvertainen sähköpyörien lataaminen olisi mahdollista ja koska riittävän valvonnan taso ei ole täysin selvä, kiinteistöyhdistysten näkemys turvallisesta ja yhdenvertaisesta lataamisesta on, että lataaminen tehdään osakkaan tai asukkaan huoneistossa, kun lataaja on paikalla, valveilla ja pystyy valvomaan latausta. Pyörävarastoja voidaan tulevaisuudessa kuitenkin kehittää turvallisiksi myös sähköpyörien latausta silmällä pitäen, ja ratkaisuja löytynee myös sähköpyörän lataussähkön maksamiseksi tulevaisuudessa. Pyörän runkoon integroiduilla akuilla varustettujen sähköpyörien, invamopojen ja sähköpyörätuolien yleistyminen voikin johtaa tarpeeseen katsastaa taloyhtiön pyörävarastoja uusin silmin.

Pelastusvalvojan muistilista akun lataukseen:

1. Lue aina laitteen käyttöohjeet ja noudata niitä.
  2. Käytä vain luotettavan valmistajan akkuja ja laitteen omaa laturia. (Halpojen vaihtoakkujen valmistuksessa on voitu tinkiä tuotteen laadusta ja siten myös turvallisuudesta).
  3. Tarkasta ennen lataamista, että latauspistokkeet ovat ehjiä eikä laitteessa ole merkkejä mahdollisista vaurioista.
  4. Litiumioniakkua ei saisi ladata akun ollessa kylmä (alle 0 °C). Anna akun ensin lämmetä huoneenlämpötilaan ja lataa vasta sitten.
  5. Mikäli litiumioniakku syttyy palamaan, sitä ei pidä yrittää sammuttaa vedellä, vaan tukahduttamalla esimerkiksi hiekalla, sammutuspeitteellä tai käsisammuttimella.
  6. Älä lataa akkua ilman, että se on jatkuvan valvonnan alla.
  7. Tilassa, jossa akkua ladataan, on syytä olla toimiva palovaroitin.
  8. Älä lataa akkua pienessä tai ahtaassa tilassa tai lähellä syttyvää materiaalia.
  9. Varmista, että myös kotona on riittävä alkusammutuskalusto (sammutuspeite, käsisammutin) käyttökunnossa ja saatavilla.
  10. Huolehdi, että kaikki osaavat toimia hätätilanteessa oikein.
    Lähde: Safetum Oy

Lisätiedot:
toiminnanjohtaja Mervi Ala-Prinkkilä, Kiinteistöliitto Pohjanmaa ry, puh. 040 545 5949