Miksi autoja huolletaan säännöllisesti, mutta taloyhtiöt jätetään huoltamatta?

Julkaistu: 06.05.2024

Ajantasainen kuntoarvio on taloyhtiön hallituksen tärkein työkalu, kun kiinteistön kunnossapitoa suunnitellaan. Miksi kunnossapitoon ei kuitenkaan kiinnitetä tarpeeksi huomiota ja tärkeitä remontteja lykätään, tai niitä ei ymmärretä tehdä?

Kunnossapitoa tehdään paljon mutulla eikä hyödynnetä ammattilaisten osaamista. Hallituksen tai isännöitsijänkään ei tarvitse osata tai tietää itse kaikkea. Kunnossapito tulee ottaa huomioon heti rakennuksen valmistuttua ja jatkaa sitä koko rakennuksen elinkaaren ajan.

-Kiinteistöliiton korjaus- ja tekninen neuvonta sekä rakennuksen kuntosovellus Raku ovat jäsentaloyhtiöille jäsenmaksuun sisältyviä palveluita, joita taloyhtiöiden hallitusten ja isännöitsijöiden kannattaa hyödyntää. Kunnossapidon suunnitelmallisuus parantaa kiinteistönarvoa, turvallisuutta ja asumisviihtyisyyttä, kertoo rakennustekninen asiantuntija Jari Halonen Suomen Kiinteistöliitosta.

Tiukka taloustilanne on saanut taloyhtiöitä lykkäämään korjaushankkeita, vaikka korjaus- ja ylläpitotarpeet eivät ole hävinneet minnekään. Korjauksia ei kannata lykätä, sillä pahimmillaan tekemättä jätetyt korjaukset saattavat aiheuttaa tuhoja yhtiössä ja jonain päivänä ne voivat kaikki tulla kerralla tehtäväksi, joka on kallista osakkaan kannalta.

-Vaasassa korjauksia ei ole onneksi lykätty juurikaan, vaan suunnitellaan määrätietoisesti eteenpäin. Monessa taloyhtiössä remontit toteutetaan järkevästi myös yhtiölainojen kannalta, osakkaille ei tule useampaa lainaa kerralla, vaan edellisen lainan poismaksun jälkeen aloitetaan seuraava hanke, sanoo Kiinteistöliitto Pohjanmaan hallituksen jäsen, isännöitsijä Marice Haldin-Granith.

-Uudisrakentaminen on tällä hetkellä hyvin vähäistä ja alalla on työvoimaa vapaana. Taloyhtiöiden kannattaisi nyt hyödyntää tilanne, sillä korjaushankkeiden toteuttamista päästään tekemään nyt nopeallakin aikataululla, huomauttaa Kiinteistöliitto Pohjanmaa ry:n toiminnanjohtaja Mervi Ala-Prinkkilä.

Sähköautojen latauspisteet nousseet taloyhtiöiden yleisemmäksi korjaushankkeeksi

Kiinteistöliiton viime syksynä toteuttaman Korjausrakentamisbarometrin mukaan alkavalla viisivuotiskaudella kerrostaloissa sähköautojen latauspisteet ovat selkeästi yleisin hanke, 36 prosentin osuudella kaikista vastaajista. Rivitaloyhtiöissäkin sähköautojen latauspaikat ovat kärjessä 36 prosentin osuudella kaikista vastaajista.

Sähköautojen ja lataushybridien ensirekisteröintimäärät ylittivät vuonna 2023 ensimmäistä kertaa polttomoottoriautojen ensirekisteröintimäärät monessa kunnassa, kuten myös Vaasassa. Ladattavien autojen määrä jatkaneekin yhä kasvuaan. Samaan aikaan kasvaa todennäköisyys, että sellaiseenkin taloyhtiöön, jossa ei vielä ole varustauduttu lataamiseen, kurvaa sähköauto.

Sähkö- ja lataushybridiautot ovat tuoneet taloyhtiöille uusia haasteita latauspisteiden toteuttamisessa ja myös luvattomasta lataamisesta. Nykyiset johdotukset eivät välttämättä kestä lataamista, ja aiheuttavat tulipaloriskin taloyhtiössä.

-Ensirekisteröintimäärien perusteella on oletettavaa, että hallituksille tulee jatkossa suoraan osakkailta yhä enemmän ehdotuksia latauspisteiden toteuttamiseksi taloyhtiössä, joissa ei vielä ole varauduttu ladattavien autojen tulemiseen, toteaa Kiinteistöliitto Pohjanmaa ry:n toiminnanjohtaja Mervi Ala-Prinkkilä.