Jätelain uudistus koettu taloyhtiöissä huonosti toimivaksi

Julkaistu: 29.04.2024

Kiinteistöliitto Pohjanmaan jäsentaloyhtiöiden edustajien mukaan siirtyminen uuden jätelain velvoitteisiin on ollut haastavaa Vaasassa ja Mustasaaressa.

Vastaajat nimesivät yhdeksi suurimmaksi epäkohdaksi jäteastioiden tyhjennysvälit, jotka muuttuivat totutusta rytmistä viime kesänä.  Ylimääräisten astioiden tulo ahtaisiin jätekatoksiin oli myös monen mielestä iso haaste omassa taloyhtiössä.

-    Olemme käyneet annettuja palautteita läpi Stormossenin kanssa ja moni asia on jo parantunut viime kesään nähden, kertoo Kiinteistöliitto Pohjanmaan toiminnanjohtaja Mervi Ala-Prinkkilä.
-    Taloyhtiöt ovat itse paljon vartioina tyhjennysvälien ja jäteastioiden suhteen. Viimeistään nyt olisi hyvä esimerkiksi taloyhtiön hallituksen seurata, täyttyykö joku jätelaji ennen varsinaista tyhjennyspäivää tai tyhjätäänkö joitain astioita puolityhjinä ja jopa tyhjinä. Moni yhtiö on saanut uusia keräysastioita lajittelun myötä ja poltettavan jätteen keräysastioiden määrää ei ole välttämättä muutettu. Aiemman 2 – 3 poltettavan jätteen astian sijaan yhtiö voi hyvin pärjätä vain yhdellä astialla ja jätekatokseen tulee heti lisää tilaa muille astioille, Ala-Prinkkilä muistuttaa.

Taloyhtiö voi omia jäteastioitaan ja tyhjennysvälejä seuraamalla säästää isojakin summia vuositasolla, sillä poltettavan jätteen tyhjennys on noin kolme kertaa kalliimpaa kuin lajiteltujen jätteiden. Tyhjäysvälejä optimoimalla säästetään myös luontoa, sillä turhat ajot jäävät pois.

Laskutus koetettiin myös haastavaksi

Moni vastaaja kertoi laskutuksessa olevan ongelmia ja laskujen tarkastuksen olevan haastavaa.

-    Stormossenilla on ollut haasteita laskutuksen kanssa ja taloyhtiöiden laskutus on laahannut perässä. Myös jotkut kuljetusliikkeet ovat saattaneet laskuttaa heille kuulumattomia laskutuksia viime vuoden puolella, joiden selvittämiseen on mennyt isännöinniltä aikaa. Tällaisia puheluita saimme yhdistykseen viime vuonna muutamia ja informoimme tästä heti Vaasan seudun jätelautakuntaa, Ala-Prinkkilä sanoo.
-    Stormossenin laskutus alkaa olla nyt aikataulussa, mutta taloyhtiöiden kannattaa kiinnittää huomiota siihen, että laskuja maksetaan ainoastaan niille tahoille, joilla on oikeus laskuttaa, Ala-Prinkkilä jatkaa.

Tiedottamisessa koettiin olevan parantamisen varaa

Moni hallituksen jäsen vastasi, että he olivat huonosti perillä siitä, mitä muutos toisi tullessaan taloyhtiöihin. Myös lajittelusta toivottiin parempaa infoa taloyhtiöihin.

-  Muutoksesta on pyritty informoimaan Stormossenin osalta monissa eri kanavissa. Isännöitsijöillä on ollut tietoa muutoksesta, mutta tieto ei aina ole kaikkia hallituksen jäseniä tavoittanut. Pidimme meidän yhdistyksemme jäsentaloyhtiöille viime vuoden toukokuussa infoillan yhdessä Stormossenin kanssa, johon valitettavan harvan taloyhtiön edustaja tuli paikalle kuulemaan muutoksen vaikutuksista, Ala-Prinkkilä toteaa.

Lajittelu on jokaisen asukkaan omalla vastuulla.

-    Lajitteluun saa paljon ohjeistusta esimerkiksi Stormossenin kautta. Taloyhtiöiden on hyvä aika-ajoin myös muistuttaa tiedotteilla lajittelusta, mikäli siinä huomataan ongelmia, Ala-Prinkkilä muistuttaa.
Poltettavan jätteen osalta taloyhtiöt hoitavat toistaiseksi kilpailutuksen eri toimijoiden kesken, muiden jätelajien osalta keräyksestä vastaa Stormossen.
-    Tämä jako on monelle vielä epäselvä, ei tiedetä, keneen pitäisi olla yhteydessä ongelmatilanteissa, Ala-Prinkkilä huomauttaa.
-    Vastaajat toivoivat lisää yhteistyötä eri toimijoiden kesken, nyt välittyy se tunne, että hinnat nousevat ja välit ovat tulehtuneet eri toimijoiden kesken. Moni vastaaja kaipaili paluuta aiempaan, toimivampaan järjestelmään ja toisaalta moni toivoi myös koko jätehuollon siirtyvän kunnalliseksi, sillä nykyinen tilanne on sekava, Ala-Prinkkilä kertoo.

Kiinteistöliitto Pohjanmaa osallistui maalis-huhtikuussa järjestettyyn osavaltakunnalliseen jätekyselyyn, mikä toteutettiin alueilla, joihin jätelain muutos toi uusia velvollisuuksia lajitteluun sekä kuljetusvastuisiin liittyen. Kyselyllä Kiinteistöliiton jäsenyhdistykset halusivat kartoittaa muutoksen vaikutuksia taloyhtiöissä. Vaasasta ja Mustasaaresta kyselyyn vastasi 66 henkilöä, joista valtaosa oli taloyhtiöiden hallituksien puheenjohtajia tai jäseniä. Jätehuollon tämän hetkinen toimivuus sai Stormossenin alueella arvosanaksi 3,62/5,00. Koko kyselyn keskiarvo oli 3,73/5,00. Kyselyyn vastasi yhteensä 1709 henkilöä.

Lisätiedot:
Mervi Ala-Prinkkilä
toiminnanjohtaja
Kiinteistöliitto Pohjanmaa ry.
p. 0405455949
mervi.ala-prinkkila@kiinteistoliitto.fi

Haku

Kirjoita hakukenttään hakusana tai sen osa. Älä käytä jokerimerkkejä. Tällöin haku etsii kaikki mahdolliset osumat, joista löytyy käyttämäsi kirjainyhdistelmä. Esimerkiksi Tupakointi tai tupak toimivat molemmat hakusanoina.