Latauspisteitä tarvitaan taloyhtiöihin yhä enemmän myös Seinäjoella ja Vaasassa

Julkaistu: 25.03.2024

Kiinteistöliitto Etelä-Pohjanmaa ja Kiinteistöliitto Pohjanmaa tiedustelivat Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus Aralta, kuinka paljon Seinäjoella ja Vaasassa sijaitsevat taloyhtiöt ovat käyttäneet jo päättynyttä latausinfra-avustusta. Sekä Seinäjoella että Vaasassa on tähän mennessä myönnetty latausinfra-avustusta kahdellekymmenelle kahdelle taloyhtiölle. Vaikka avustusta ei enää voikaan hakea, on Aralla vielä maaliskuussa lisäksi käsittelyssä kummastakin kunnasta yhden taloyhtiön aiemmin Aralle tulleet hakemukset.

Vaikka avustukset loppuivat, latausinfraa tarvitaan yhä enemmän

Sähköautojen ja lataushybridien ensirekisteröintimäärät ylittivät vuonna 2023 ensimmäistä kertaa polttomoottoriautojen ensirekisteröintimäärät monessa kunnassa, kuten myös Vaasassa. Seinäjoella ei vielä vuonna 2023 leikkauspistettä aivan syntynyt. Ladattavien autojen määrä jatkanee kuitenkin yhä kasvuaan. Samaan aikaan kasvaa todennäköisyys, että sellaiseenkin taloyhtiöön, jossa ei vielä ole varustauduttu lataamiseen, kurvaa sähköauto.

Painetta taloyhtiöille

- Ensirekisteröintimäärien perusteella on oletettavaa, että hallituksille tulee jatkossa suoraan osakkailta yhä enemmän ehdotuksia latauspisteiden toteuttamiseksi taloyhtiössä, joissa ei vielä ole varauduttu ladattavien autojen tulemiseen, pohtii Kiinteistöliitto Pohjanmaa ry:n toiminnanjohtaja Mervi Ala-Prinkkilä.

Asunto-osakeyhtiölain mukaan osakkeenomistajalla on oikeus saada yhtiökokoukselle kuuluva asia yhtiökokouksen käsiteltäväksi, jos hän vaatii sitä kirjallisesti hallitukselta niin hyvissä ajoin, että asia voidaan sisällyttää kokouskutsuun.

Kun ensimmäinen sähköauto tai lataushybridi kurvaa taloyhtiön pihaan, onkin taloyhtiö uuden edessä. Kiinteistöliiton neuvontaan tulevissa puheluissa on alkanut esiintyä kysymyksiä myös ilman taloyhtiön lupaa tapahtuvasta lataamisesta tarkastamattomista ja joskus hyvinkin vanhoista pistorasioista.

- Kannattaa huomata, että vanha ja tarkastamaton pistorasia ja johdotukset eivät välttämättä kestä pitkäkestoista lataamista, vaikka se tehtäisiinkin pienellä virralla. Kiinteistövakuutusyhtiötkin edellyttävät suojeluohjeissaan, että ennen kuin kiinteistön sähköverkkoa käytetään autojen lataukseen, on taloyhtiön tarkistutettava olemassa olevan sähköverkon ja asennusten soveltuvuus sähköasennusliikkeellä, muistuttaa Kiinteistöliitto Etelä-Pohjanmaan toiminnanjohtaja Jorma Koutonen.

Ennen tarkastuksia ja asiallisten latauspisteiden asennuksia voi luvaton lataaminen aiheuttaa taloyhtiössä tulipaloriskin. Vähintäänkin lataussähkön kustannukset voivat mennä yhtiön piikkiin.

Taloyhtiön kannattaakin varautua ensimmäisen sähköauton tulemiseen miettimällä, kuinka lataus tässä kyseisessä yhtiössä saataisiin järjestymään ja ohjeistaa osakkaita ja asukkaita etukäteen luvattoman lataamisen riskeistä. Ladattavien autojen nopea yleistyminen aiheuttanee kuitenkin sellaista painetta, että latauspisteitä tulevaisuudessa tarvitaan ja niitä joudutaan pakon edessä taloyhtiöissä toteuttamaan myös ilman avustuksia.

Kiinteistöliitto Etelä-Pohjanmaa ry ja Kiinteistöliitto Pohjanmaa ry ovat kiinteistönomistajien edunvalvojia ja kiinteistöalan asiantuntijaorganisaatioita, jotka edustavat asunto-osakeyhtiöitä, kiinteistöosakeyhtiöitä ja vuokratalokiinteistöjä. Molemmat kiinteistöyhdistykset kuuluvat valtakunnalliseen Suomen Kiinteistöliittoon.

Lisätiedot:
toiminnanjohtaja Mervi Ala-Prinkkilä, Kiinteistöliitto Pohjanmaa ry, puh. 040 545 5949
toiminnanjohtaja Jorma Koutonen, Kiinteistöliitto Etelä-Pohjanmaa ry, (03) 3125 0211